Nieuws

Afhandeling Telefoonclaim
De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben met KPN, Tele2, T-Mobile, en Vodafone overeenstemming bereikt over de details van de tegemoetkomingsregeling voor consumenten waarbij de prijs van het toestel niet afzonderlijk vermeld stond in het contract. Dat betekent dat overgegaan kan worden tot afhandeling van de claims. Lees meer

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 9 oktober 2020

Telecomaanbieders treffen schikking
De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone over een tegemoetkoming voor verkochte abonnementen met ‘gratis’ mobiele telefoons. De komende maanden werken de partijen de details verder uit, maar het akkoord is al wel zo concreet dat de Consumentenbond de collectieve rechtszaken tegen de providers intrekt. Lees meer

Consumentenbond, gepubliceerd op 18 december 2019

T-Mobile daagt KPN voor rechter
T-Mobile wil dat de KPN stopt met het gebruik van ‘beter netwerk’ in zijn reclames. Daarom daagt het telecombedrijf zijn concurrent voor de rechter. Volgens T-Mobile blijkt uit onderzoek van P3 dat zijn netwerk het ‘beste netwerk’ is. Dit is niet de eerste keer dat telecomproviders elkaar voor de rechter dagen. Eerder moest T-Mobile zelf van de rechter stoppen met een reclame. Lees meer

De Telegraaf, gepubliceerd op 17 juni 2019

Fusie T-Mobile en Tele2
Na goedkeuring van de Europese Commissie, zijn T-Mobile en Tele2 op 2 januari 2019 officieel één bedrijf geworden. Samen hebben T-Mobile en Tele2 een kwart van de markt in handen. De verwachting is dat T-Mobile en Tele2 samen de concurrentie met KPN en VodafoneZiggo aan kunnen. De Europese Commissie verwacht niet dat dit zal leiden tot prijsverhogingen, maar hier zijn de meningen over verdeeld. Lees hier het hele artikel. 

Businessinsider.nl, gepubliceerd op 2 januari 2019

Ook Tele2 moet alle kosten toestel terugbetalen
Nadat eerder deze maand T-Mobile in het ongelijk werd gesteld, heeft nu ook Tele2 een door ConsumentenClaim aangespannen rechtszaak over all-in-telefoonabonnementen verloren. Tele2 moet de klant alle voor het toestel betaalde kosten terugbetalen. Het all-in-abonnement was via Belsimpel bij Tele2 afgesloten waarbij ten onrechte een factuur van € 0,- voor het toestel werd afgegeven. De rechter bestempelt dit als een oneerlijke handelspraktijk aangezien hiermee de wettelijke regels voor kredietverstrekking en koop op afbetaling zijn overtreden. Bovendien liet Tele2, net als in de zaak van T-Mobile, de klant doorbetalen nadat het krediet voor het toestel al volledig was afgelost. Ook deze kosten moet Tele2 terugbetalen. Lees hier het volledige persbericht.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 30 mei 2018

In Radar: 'Gratis' smartphone bij all-in-abonnement: recht op vergoeding?
In een online uitzending van Radar gaf Stef Smit van ConsumentenClaim antwoord op enkele veelgestelde vragen van consumenten. Hier vindt u de antwoorden en kunt u de video terugkijken.

Radar, gepubliceerd op 14 mei 2018

T-Mobile veroordeeld tot vergoeden nieuwprijs toestel
T-Mobile heeft de door ConsumentenClaim aangespannen rechtszaak over all-in-telefoonabonnementen verloren. T-Mobile moet haar klant de volledige nieuwprijs van het toestel, de ten onrechte geïncasseerde termijnen en de wettelijke rente vergoeden. In totaal gaat het om een bedrag van bijna € 1100,-. De kantonrechter in Den Haag benadrukt in de uitspraak dat de sanctie op het overtreden van wettelijke regels door de telecomprovider ‘doeltreffend, evenredig en afschrikkend’ moet zijn. T-Mobile deed voorkomen dat de klant het toestel volledig gratis kreeg. In werkelijkheid was er sprake van koop op afbetaling en werd er een krediet verstrekt. Doordat T-Mobile de klant bovendien liet doorbetalen nadat het krediet al was afgelost, betaalde de klant veel te veel. T-Mobile handelde hiermee in strijd met de wet en moet daarom alle door de klant betaalde bedragen voor het toestel terugbetalen. Lees hier het persbericht en hier het nieuwsbericht van de NOS.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 5 mei 2018

Telecomproviders voor de rechter vanwege ‘gratis’ mobieltjes 
De Consumentenbond sleept KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone voor de rechter omdat zij consumenten te weinig compenseren vanwege de misleidende verkoop van all-in-abonnementen. Samen met de Consumentenbond heeft ConsumentenClaim het afgelopen jaar geprobeerd in overleg met KPN tot een compensatieregeling te komen, maar dat is niet gelukt. Lees meer

Consumentenbond, gepubliceerd op 16 februari 2018