Boven in het scherm vindt u het tabblad Mijn dossier. Vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in en klik op 'inloggen'.
Stuur met vermelding van uw dossiernummer een e-mail naar vragen@consumentenclaim.nl en meld dit probleem. We zullen u zo spoedig mogelijk antwoorden en het probleem verhelpen.
Bij een all-in abonnement betaal je één bedrag per maand voor zowel het toestel als voor de diensten van de telecomprovider (bellen/sms/data). De maandelijkse kosten voor het toestel worden daarbij niet apart genoemd. Dit geldt voor vrijwel alle abonnementen van vóór 2017.
Ja, u kunt met alle abonnementen meedoen. Belangrijk is dat het gaat om abonnementen inclusief toestel waarbij de kosten in verband met het toestel niet zijn verteld (een zogenaamd abonnement met een all-in prijs; het maakt daarbij niet uit of er een eenmalige bijbetaling is gedaan of dat er sprake was van een 'gratis' toestel). U hoeft zich maar 1x aan te melden. Daarna kunt u de verschillende abonnementen registreren in uw digitale dossier.
Nee, binnen uw account kunt u meerdere contracten van verschillende providers opgeven.
Nee, dit maakt niet uit. Het gaat erom dat er sprake was van een abonnement met een zogenaamde all-in prijs, waarbij gedurende de looptijd - zonder dat u het wist - nog kosten voor het toestel werden ingehouden.
Nee, dit is geen probleem. Hou er wel rekening mee dat de vergoeding in dat geval (iets) lager zal zijn. De telefoonprovider zal dan een bedrag ter grootte van de dagwaarde van het toestel op de vergoeding in mindering brengen.
Het gaat om de providers die abonnementen verkopen inclusief toestel. Dit zijn o.a. Ben, Hi, Hollandsnieuwe, KPN, T-Mobile, Tele2, Telfort en Vodafone.
Ja, dit maakt geen verschil.
Nee, daar geldt de uitspraak niet voor.
Een all-in abonnement was eigenlijk een lening. De telefoonprovider verstrekt daarbij een krediet ter grootte van de waarde van het toestel. Gedurende de looptijd van het abonnement wordt dit krediet afgelost. Voor het verstrekken van kredieten gelden strenge regels. Een belangrijke regel is dat in ieder geval moet vaststaan hoe hoog de lening precies is die een consument aangaat. Bij telefoonabonnementen met een all-in prijs is dat niet bekend. Juist dit vindt de Hoge Raad kwalijk. Van belang is verder de Europese richtlijn Consumentenkrediet (2008/48/EG). Deze richtlijn beschermt consumenten tegen overkreditering en zorgt ervoor dat consumenten bij het aangaan van een lening weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Volgens de richtlijn zouden er sancties moeten gelden bij het niet voldoen aan de richtlijn. Deze sancties dienen "doeltreffend, evenredig en afschrikwekkend" te zijn. In dat licht bezien valt de uitspraak van de Hoge Raad goed te begrijpen.