Persbericht Tele2

Ook Tele2 moet alle kosten toestel terugbetalen

Amsterdam, 30 mei 2018 – Nadat eerder deze maand T-Mobile in het ongelijk werd gesteld, heeft nu ook Tele2 een door ConsumentenClaim aangespannen rechtszaak over all-in-telefoonabonnementen verloren. Tele2 moet de klant alle voor het toestel betaalde kosten terugbetalen. Het all-in-abonnement was via Belsimpel bij Tele2 afgesloten waarbij ten onrechte een factuur van € 0,- voor het toestel werd afgegeven. De rechter bestempelt dit als een oneerlijke handelspraktijk aangezien hiermee de wettelijke regels voor kredietverstrekking en koop op afbetaling zijn overtreden. Bovendien liet Tele2, net als in de zaak van T-Mobile, de klant doorbetalen nadat het krediet voor het toestel al volledig was afgelost. Ook deze kosten moet Tele2 terugbetalen.

Opnieuw verliest een telecomprovider een procedure over all-in-abonnementen. Op 3 mei 2018 bepaalde de kantonrechter in Den Haag dat T-Mobile haar klant de volledige nieuwprijs van het toestel moet terugbetalen. In de zaak van Tele2 heeft de kantonrechter in Amsterdam nu een vergelijkbare uitspraak gedaan. Eerder liet Vodafone het niet tot een uitspraak komen: vlak voordat het vonnis werd uitgesproken, werd de volledige vordering inclusief rente en kosten betaald. Directeur Stef Smit van ConsumentenClaim: “De rechtspraak is consistent en duidelijk: als bij de verkoop van je abonnement niet is verteld wat je voor het toestel betaalde dan heb je recht op terugbetaling van de nieuwwaarde. Uit de uitspraak in de zaak tegen Tele2 blijkt dat het daarbij niet uitmaakt of het abonnement via een belwinkel is verkocht.” De betreffende Tele2-klant krijgt € 320,- voor zijn LG Nexus 5 wat destijds de nieuwwaarde van het toestel was. Verder werd Tele2 veroordeeld in de proceskosten. ConsumentenClaim werkt in de telefoonclaim samen met de Consumentenbond. Deelname aan de claim op basis van no cure no pay is nog steeds mogelijk.