Persbericht

Persbericht

Vodafone betaalt telefoonclaim uit

Amsterdam, 3 oktober 2017 – Vodafone heeft de door ConsumentenClaim aangespannen rechtszaak over all-in-telefoonabonnementen voortijdig beëindigd door de volledige vordering te betalen. Dit werd gisteravond bekendgemaakt in het televisieprogramma Radar. Vodafone heeft niet alleen de volledige nieuwprijs van de mobiele telefoon betaald, maar ook alle ten onrechte in rekening gebrachte rente, kosten en aflossingen. De betreffende klant krijgt bij elkaar net iets meer dan € 1.000,- voor zijn abonnement vergoed. Dit is in lijn met eerdere uitspraken van de Hoge Raad die bepaalde dat all-in-telefoonabonnementen kredieten zijn. Het aanbieden van een zogenaamde gratis telefoon zonder te vertellen dat er aflossingen, rente en kosten in de maandtermijnen verborgen zitten, is verboden.

 Vodafone liet in een reactie weten de schade uit praktische overwegingen te hebben betaald en samen met andere marktpartijen in overleg te willen treden. Stef Smit van ConsumentenClaim: “Dit is een belangrijke eerste stap in de oplossing van dit dossier. We zijn blij dat Vodafone heeft ingezien dat hun zaak kansloos was en dat ze de procedure niet onnodig hebben gerekt.” ConsumentenClaim werkt in de telefoonclaim samen met de Consumentenbond. Tegen T-Mobile en Tele2 lopen nog procedures. Met KPN worden gesprekken gevoerd. Voor wie ook zijn geld terug wil, is aanmelden voor de telefoonclaim op basis van no cure no pay nog steeds mogelijk.