Biologische ham

Actie ConsumentenClaim leidt tot compensatie consumenten

Met Albert Heijn is een compensatieregeling getroffen voor consumenten die in de tweede helft van 2012 in haar winkels biologische ham hebben gekocht die mogelijk niet biologisch was vanwege fraude bij de leverancier. De overeengekomen compensatie bestaat uit toezending van een waardebon ter waarde van € 20,-. 

De regeling geldt uitsluitend voor consumenten die zich vóór 31-12-2014 bij ConsumentenClaim hebben aangemeld. Aanmelden voor de regeling is niet meer mogelijk.


Hoe zat het ook alweer?

Vleesverwerker Encebe, een dochterbedrijf van Vion, heeft in de periode juni-juli 2012 gefraudeerd met vlees. Gewone ham werd verkocht als biologische ham. Een groot deel van de ham kwam terecht bij de supermarkten AH, C1000, Jumbo en Plus.

De zaak werd aan het rollen gebracht door twee klokkenluiders die hun verhaal deden aan Omroep Brabant. De Commissie Alders stelde daarop een onderzoek in en bevestigde in haar rapport de onregelmatigheden. Een partij ham van 23.852 kg werd omgekat van regulier vlees naar biologisch vlees. Daarvan werd 11.294 kg daadwerkelijk verkocht als biologische ham in de genoemde supermarkten.

Consumentenrecht
Consumenten die in de periode juli-oktober 2012 biologische ham bij AH, C1000, Jumbo of Plus hebben gekocht hebben recht op teruggave van het aankoopbedrag. Er is namelijk sprake van dwaling (6:228 BW). Als de kopers op de hoogte waren geweest van het feit dat het géén biologische ham betrof, dan hadden zij het betreffende product nooit gekocht. Of de betreffende supermarkt op de hoogte was van het feit dat het vlees was omgekat doet niet ter zake. De consument kan eisen dat het aankoopbedrag door de supermarkt wordt terugbetaald. Het is daarna aan de supermarkt om de schade op de vleesverwerker te verhalen.