Tele2 spant de kroon
Amsterdam, 29 november 2016 – Gisteren heeft ConsumentenClaim Tele2 als derde telecomprovider gedagvaard vanwege misleidende verkoop van all-in-telefoonabonnementen. Eerder werden al procedures gestart tegen T-Mobile en Vodafone. Onder de noemer “abonnement met gratis toestel” verkocht Tele2 in strijd met wet- en regelgeving mobiele telefoonabonnementen die eigenlijk kredieten waren. De provider liet klanten doorgaan met aflossen nadat ze het krediet al volledig hadden afbetaald. Het kwam zelfs voor dat Tele2 het te betalen maandbedrag na aflossing juist verhoogde. ConsumentenClaim eist dat haar klanten de door hen geleden schade volledig vergoed krijgen. Volgens de huidige rechtspraak gaat het om terugbetaling van alle ten onrechte in rekening gebrachte kosten en de aankoopprijs van het toestel.
“Van alles wat we tot nu toe gezien hebben, spant Tele2 de kroon. In plaats van dat het maandbedrag fors omlaag ging nadat de lening voor het toestel was afgelost, verhoogde zij juist het maandbedrag. Dat is echt absurd.”, zegt Stef Smit van ConsumentenClaim. De verhoging van het maandbedrag komt doordat de ingebouwde korting na afloop van het contract komt te vervallen. Deze situatie doet zich voor als klanten het abonnement door laten lopen, maar nog geen nieuw toestel uitkiezen. Uit cijfers van ConsumentenClaim blijkt dat circa 12% van de klanten van deze mogelijkheid gebruikmaakt en dat bijna 50% van de contracten bij Tele2 zo’n ingebouwde korting had.
Naast de ten onrechte ingehouden kosten moet volgens de geldende rechtspraak ook de aankoopprijs van het toestel worden terugbetaald. De Hoge Raad bepaalde namelijk eerder dit jaar dat consumenten het recht hebben om het contract voor het toesteldeel te vernietigen, omdat zij onvoldoende zijn voorgelicht over de prijs van het toestel.