Banken zoals ABN AMRO hebben jarenlang te veel rente in rekening gebracht bij klanten met een doorlopend krediet. Hetzelfde gebeurde bij klanten die gebruik maakten van de mogelijkheid om rood te staan op hun betaalrekening.
Kenmerkend voor deze kredietvormen is dat klanten een variabele rente betalen. Deze rente is afhankelijk van de marktrente en kan na het afsluiten van het krediet omhoog of omlaag gaan. Bij ABN AMRO bleef de rente hoog, ook toen de marktrente daalde. Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft bepaald dat de bank voor het product ‘Flexibel Krediet’ de hierdoor te veel betaalde rente aan de klant moet terugbetalen. Uit verschillende uitspraken blijkt dat het gaat om schadebedragen van vele duizenden euro’s per krediet.
Ook andere kredietverstrekkers zoals Santander, Vesting Finance (Hollandsche Disconto Voorschotbank) en Interbank hebben volgens de geschillencommissie van Kifid te veel rente bij hun klanten in rekening gebracht. Mogelijk zijn er meer aanbieders in de fout gegaan. Samen met de Consumentenbond doen we hier onderzoek naar.
Doe mee
Heeft u het vermoeden dat u ook te veel rente heeft betaald op uw krediet? Meld u dan gratis aan bij Consumentenbond Claimservice, een samenwerkingsverband tussen Consumentenbond en ConsumentenClaim.
Aanmelden met een krediet van ABN AMRO, Alfam (waaronder Defam en Credivance) of ICS is per 5 september 2021 niet meer mogelijk. Bekijk voor vragen over de ABN AMRO regeling onze veelgestelde vragen.