Persbericht
Meer rechters op NS-Claim gezet
Amsterdam, 10 mei 2017 – De rechtbank Midden-Nederland heeft de procedure van ConsumentenClaim tegen NS in verband met overvolle treinen doorverwezen naar een meervoudige kamer. Dit betekent dat de zaak vanaf nu wordt behandeld door drie rechters in plaats van één. De rechtbank gaf als verklaring voor de doorverwijzing dat de zaak een grote impact kan hebben voor een grote groep mensen en dat de kantonrechter daar niet alleen over wil beslissen. ConsumentenClaim komt op voor meer dan 10.000 gedupeerde treinreizigers en eist compensatie voor de slechte dienstverlening van NS.
Uit de reactie van NS in de procedure blijkt dat ook zij het grotere maatschappelijke belang van de zaak inziet. Opmerkelijk is dat NS zich voor het tekort aan zitplaatsen verdedigt met de rendementseis van haar aandeelhouder. Er wordt door het ministerie van Financiën namelijk gestuurd op een jaarlijkse winst van 7%. Zo maakte NS de afgelopen jaren steeds meer dan € 100 miljoen winst per jaar, terwijl er nog steeds een tekort aan treinen is om reizigers goed te vervoeren. Stef Smit van ConsumentenClaim: “Het is ronduit schokkend dat voor NS het maken van winst belangrijker is dan het behoorlijk vervoeren van treinreizigers. Dat mensen elke dag in de trein moeten staan, is kennelijk van ondergeschikt belang.” Aanmelden voor de NS-Claim is nog steeds mogelijk.