Nieuws

Duits gerechtshof wil zich uitspreken in rechtszaak DieselClaim

ConsumentenClaim voert voor gedupeerde beleggers een rechtszaak tegen het Volkswagen concern bij de Duitse rechtbank Braunschweig. Het hof Braunschweig heeft onlangs aangegeven aanwijzingen te willen geven in dit proces. Dit is nogal juridisch-technisch, maar het komt erop neer dat het hof helderheid wil scheppen over welke aspecten van de zaak nog verduidelijking behoeven. Alle partijen krijgen de kans om zich hierover uit te laten voordat de aanwijzingen worden uitgesproken. Deze stap betekent op korte termijn een vertraging van het proces. Wij hopen echter dat de geboden duidelijkheid het proces vervolgens zal versnellen.  

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 21 december 2021 

Collectieve procedure gestart tegen Porsche Automobil Holding SE

Op 28 juli 2021 is bij de rechtbank Stuttgart een collectieve procedure tegen Porsche SE van start gegaan. De claim is gebaseerd op dezelfde misstand die speelde binnen het gehele Volkswagenconcern. Porsche SE heeft haar mededelingsplicht geschonden door beleggers niet tijdig over haar gebruik van sjoemelsoftware te informeren. Door dit na te laten hebben beleggers veel schade geleden. De collectieve claim tegen Porsche SE bedraagt in totaal rond de 900 miljoen euro.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 25 augustus 2021

Positieve uitspraak Europees Hof

De sjoemelsoftware die Volkswagen in dieselauto’s installeerde is in strijd met de Europese regelgeving. Dit oordeelde het Europees Hof van Justitie op donderdag 17 december. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 17 december 2020

Schikking dieselgate in Amerika

Ook in Amerika speelt dieselgate en zijn er verschillende rechtszaken en claims. Daar is een principeakkoord gesloten over een schikking van deze zaken en claims. Het akkoord is in de nacht van donderdag 13 op vrijdag 14 augustus 2020 bereikt tussen Daimler, dochteronderneming Mercedes-Benz en de Amerikaanse autoriteiten. Daimler verwacht minimaal 2 miljard euro kwijt te zijn. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 14 augustus 2020

Update dieselclaimprocedure

De collectieve procedure tegen Volkswagen bij de rechtbank Braunschweig in Duitsland is nog lopende. In verband met het coronavirus zijn een aantal zittingen opgeschort, welke nu gepland staan voor september 2020.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 22 juni 2020

Nieuwe claim in Duitsland tegen Volkswagen

In Duitsland komt mogelijk een nieuwe claim tegen Volkswagen in het dieselschandaal, dit keer met het model EA 288. Bij de motoren van dit model heeft Volkswagen altijd ontkend dat er gesjoemeld is. Er zijn documenten opgedoken uit november 2015 waarin wel degelijk wordt gesproken over ‘afschakelinstellingen’, die zorgen voor minder uitlaatgassen als de auto op een proefbank staat. Ook is er recent een rechtszaak in het Duitse Regensburg gevoerd, waarbij aan de autobezitter een schadevergoeding is toegewezen. Lees meer

Automobiel Management, gepubliceerd op 23 april 2020

Suzuki en Jeep hebben sjoemeldiesels van Fiat

Bij dieselmodellen van Suzuki Vitara en Jeep Grand Cherokee is geconstateerd dat ze zijn voorzien van sjoemelsoftware. Uit aanvullend onderzoek is gebleken dat de wagens voorgeprogrammeerd waren om tijdens laboratoriumproeven veel minder stikstofoxiden uit te stoten dan bij normaal gebruik op de weg. De motoren zijn van de hand van Fiat. Lees meer

Gepubliceerd Radar, 23 januari 2020

Mitsubishi verdacht van sjoemelsoftware

Meerdere vestigingen van Mitsubishi in Duitsland zijn doorzocht omdat de fabrikant verdacht wordt van gesjoemel met uitstootwaarden van dieselauto’s. De Duitse openbaar aanklager last een diepgaand onderzoek in. Lees meer

Gepubliceerd AD, 21 januari 2020

Inval bij hoofdkantoor Volkswagen

De Duitse autoriteiten zijn op 3 december 2019 binnengevallen bij het hoofdkantoor van Volkswagen. Dit is onderdeel van een onderzoek naar sjoemelsoftware bij auto’s met dieselmotoren. Eerder werd bekend dat Volkswagen sjoemelsoftware gebruikte bij het type EA 189. Dit onderzoek richt zich op de opvolger daarvan, type EA 288. Lees meer 

NU.nl, gepubliceerd op 3 december 2019

Volkswagentopman aangeklaagd voor misleiding

Het Duitse Openbaar Ministerie (OM) heeft Volkswagentopman Herbert Diess aangeklaagd voor misleiding. Ook president-commissaris Hans Dieter Pötsch en oud-topman Martin Winterkorn zijn aangeklaagd. De drie mannen hadden beleggers moeten informeren over zaken die gevolgen kunnen hebben voor de beurskoers. Volgens het OM wisten de heren uiterlijk eind juli 2015 al van de miljardenschade in het dieselschandaal af. Dit kwam echter pas half september 2015 aan het licht, toen Volkswagen noodgedwongen bekend moest maken dat ze sjoemelsoftware hadden gebruikt. Lees meer

RTLZ, gepubliceerd op 24 september 2019

Daimler krijgt miljoenenboete

Autofabrikant Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, heeft een boete van 870 miljoen euro gekregen voor betrokkenheid bij het dieselschandaal. Dat heeft het Duitse Openbaar Ministerie bekendgemaakt. Daimler is een van de fabrikanten die op grote schaal sjoemelsoftware hebben gebruikt, om de stikstofuitstoot van dieselauto's minder hoog te laten lijken. Lees meer

NU.nl, gepubliceerd op 24 september 2019

Volkswagen sjoemelt ook met software-update

In de software-update van Volkswagen zit een illegaal onderdeel, zo oordeelde de rechtbank in Düsseldorf. De update zorgt er alleen voor dat dieselmotoren bij temperaturen tussen 10 en 32 graden minder vervuilend zijn. Buiten dit zogenaamde thermische venster stoten de diesels nog steeds teveel schadelijke stoffen uit. Ook is Volkswagen in overtreding omdat het zijn klanten hierover niet heeft geïnformeerd. Lees meer

AD, gepubliceerd op 20 augustus 2019

Voormalig Audi-topman aangeklaagd

Het Duitse openbaar ministerie heeft Rupert Stadler, voormalig Audi-topman, aangeklaagd voor fraude. Samen met drie andere beschuldigden was Stadler verantwoordelijk voor de ontwikkeling van motoren voor Audi, Volkswagen en Porsche. Hier zou een ontoelaatbare softwareaanpassing zijn toegevoegd die de uitstoottests manipuleert. Stadler zou dit vanaf eind september 2015 hebben geweten, maar niet hebben ingegrepen. Deze zaak hangt samen met het dieselschandaal. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 31 juli 2019

Daimler moet dieselauto’s terugroepen

Daimler moet 60.000 dieselauto’s terugroepen van het Duitse ministerie van Transport. Het gaat om het model GLK 220, dat tussen 2012 en 2015 is geproduceerd. Deze auto’s zijn uitgerust met sjoemelsoftware. Daimler heeft laten weten hiertegen in beroep te gaan. Lees meer

NU.nl, gepubliceerd op 23 juni 2019

Kartels achtervolgen de auto-industrie

EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) presenteerde in haar voorlopige bevindingen dat BMW, Daimler en Volkswagen tussen 2006 en 2014 waarschijnlijk verboden afspraken hebben gemaakt om de invoering van schone technologie te vertragen. Verder loopt er een kartelonderzoek naar Renault-Dacia, Nissan, PSA Peugeot Citroën, Chrysler en Jaguar-Landrover. Deze fabrikanten hebben tussen 2008 en 2013 hetzelfde softwarepakket van Accenture gebruikt waardoor de prijzen bij alle fabrikanten fors zijn gestegen. Lees meer

NRC, gepubliceerd op 8 mei 2019

Volkswagen zet 1 miljard euro opzij

Volkswagen heeft ongeveer 1 miljard euro opzijgezet voor de afhandeling van rechtszaken rondom het dieselschandaal. De kwartaalwinst kwam mede hierdoor 7 procent lager uit vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf heeft niet gezegd welke juridische risico’s het precies verwacht. Lees meer

NU.nl, gepubliceerd op 2 mei 2019

Volkswagen top aangeklaagd

Het Openbaar Ministerie in Duitsland heeft vijf (oud-)leidinggevenden van Volkswagen aangeklaagd voor het dieselschandaal. Een van de verdachten is voormalig bestuursvoorzitter Martin Winterkorn. De (oud-)leidinggevenden worden verdacht zich schuldig te hebben gemaakt van een “bijzonder ernstige vorm van bedrog” en overtreding van de mededingingswet tussen 2006 en 2015. Enkele van hen is ook belastingontduiking en valsheid in geschrifte ten laste gelegd. Ook het Amerikaanse OM wil Winterkorn berechten. Lees meer

NOS, gepubliceerd op 1 mei 2019

Update dieselclaimprocedure
In de collectieve procedure tegen Volkswagen bij de rechtbank Braunschweig in Duitsland zijn inmiddels verschillende zittingen geweest. Bij de rechter is een schadeclaim neergelegd van €44,50 per aandeel aan koersverlies. De rechter heeft nu bepaald dat er deskundigenrapporten moeten worden opgesteld ter verdere onderbouwing van de schade.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 10 januari 2019

Volkswagen voor de rechter
De regionale rechtbank in Braunschweig is op maandag 10 september 2018 gestart met de groepsprocedure waarin duizenden professionele beleggers in totaal € 9,2 miljard eisen aan schadevergoeding. Volkswagen moest voor het eerst verantwoording afleggen voor de Duitse rechter. De rechtbank is begonnen met de hoorzittingen om vast te stellen of beleggers zijn geschaad en zo ja, wanneer de schade is ontstaan.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 13 september 2018

Voortgang dieselclaimprocedure

In de collectieve procedure die wij samen met andere belangenbehartigers in Duitsland voeren, heeft Volkswagen nog tot eind juni de tijd om op de laatste serie klachten te reageren. Daarna zal bij het Oberlandesgericht Braunschweig de mondelinge behandeling van de zaak plaatsvinden. De eerste zitting staat gepland voor september 2018.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 25 juni 2018

Ontwikkelingen Dieselclaim procedure
In november 2017 is er in Duitsland een speciaal financieel onderzoeker aangesteld om de gang van zaken binnen Volkswagen te onderzoeken. Volkswagen is een procedure gestart om dit onderzoek tegen te houden, maar een Duitse rechtbank heeft Volkswagen op 29 december 2017 in het ongelijk gesteld. Het onderzoek van de speciale aanklager kan hierdoor verdergaan. Volkswagen heeft inmiddels ook een reservering van € 6,8 miljard in haar jaarrekening opgenomen in relatie tot het dieselschandaal.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 16 maart 2018

Bestuurder Volkswagen bekent schuld
Een hooggeplaatste bestuurder van Volkswagen heeft in de VS schuld bekend in een rechtszaak over sjoemelsoftware van de autofabrikant. Tot maart 2015 was deze bestuurder, Oliver Schmidt, ervoor verantwoordelijk dat Volkswagen voldeed aan alle milieuregels. Schmidt wordt ervan beschuldigd dat hij de autoriteiten bewust heeft misleid. Lees meer

NU.nl, gepubliceerd op 4 augustus 2017

Oud Volkswagentopman wist van dieselgate
Het openbaar ministerie in Duitsland zet het strafrechtelijk onderzoek tegen oud-VW-topman Martin Winterkorn door. Volgens het OM was Winterkorn al veel eerder op de hoogte van de sjoemelsoftware. Het aantal verdachten is in de zaak inmiddels opgelopen tot 37. Het gaat met name om managers en technici. Lees meer

NOS, gepubliceerd op 27 januari 2017

Europese Commissie al jaren bekend met dieselgate
Uit gelekte e-mails blijkt dat de Europese Commissie in 2012 al op de hoogte was van het gesjoemel met diesels. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 20 oktober 2016

Volkswagen-directeur sinds juli 2015 op de hoogte 
Uit interne documenten blijkt dat directeur Winterkorn al sinds juli 2015 op de hoogte was van het gesjoemel met dieselsoftware. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 26 september 2016

Volkswagen zet € 2,2 miljard extra opzij voor dieselgate
Volkswagen heeft opnieuw extra geld gereserveerd om de gevolgen van het dieselschandaal mee te betalen. Er gaat nog eens € 2,2 miljard in de pot.

Financieel Dagblad, gepubliceerd op 20 juli 2016

Volkswagen-top hield gesjoemel jarenlang stil
De Volkswagen-top was al jaren op de hoogte van de sjoemelsoftware in verschillende Volkswagens, maar hield bewijsmateriaal bewust achter. Lees meer

NRC, gepubliceerd op 19 juli 2016

Sjoemelsoftware kost Volkswagen al ruim 15 miljard dollar
In de Verenigde Staten moet Volkswagen al in totaal ruim 15 miljard dollar betalen aan compensatie voor gedupeerde Volkswageneigenaren. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 28 juni 2016

Breed onderzoek naar bestuur Volkswagen
Volgens Bafin, de Duitse financiële waakhond, was het hele bestuur van Volkswagen op de hoogte over de gevolgen van het dieselschandaal voordat op 22 september naar buiten werd getreden. Daarbij hebben zij niet tijdig openheid van zaken gegeven. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 21 juni 2016

Onderzoek naar gesjoemel door andere fabrikanten
De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) gaat achterhalen of naast Volkswagen ook andere fabrikanten hebben gesjoemeld met dieselmotoren. Lees meer

EenVandaag, gepubliceerd op 11 mei 2016

Volkswagen nu ook door dieselgate in de rode cijfers
Door het gesjoemel met de dieselmotoren raakt Volkswagen nu zelf ook in de finnaciële problemen. Lees meer

RTL Nieuws, gepubliceerd op 28 april 2016

Extra tijd voor Volkswagen in VS
In de VS krijgt Volkswagen ruim een maand extra de tijd om een voorstel op tafel te leggen met een oplossing voor het sjoemelen met de software van dieselmotoren.

Aftersales, gepubliceerd op 25 maart 2016

Duitse beurswaakhond doet onderzoek naar Volkswagen
De Duitse beurswaakhond Bafin doet momenteel onderzoek naar overtredingen van Volkswagen. Zo had het bestuur beleggers direct moeten informeren over de sjoemelsoftware-affaire. Naar verwachtingen zal het onderzoek van Bafin nog enkele maanden in beslag nemen. Lees meer

Reuters, gepubliceerd op 18 januari 2016

Volkswagen in Duitsland voor de rechter
66 institutionele beleggers zijn voornemers om Volkswagen in Duitsland voor de rechter te slepen. Dit doen zij om compensatie af te dwingen voor de verliezen op hun investeringen. Lees meer

RTL Nieuws, gepubliceerd op 18 januari 2016