Persbericht T-Mobile

T-Mobile veroordeeld tot vergoeden nieuwprijs toestel


Amsterdam, 5 mei 2018 – T-Mobile heeft de door ConsumentenClaim aangespannen rechtszaak over all-in-telefoonabonnementen verloren. T-Mobile moet haar klant de volledige nieuwprijs van het toestel, de ten onrechte geïncasseerde termijnen en de wettelijke rente vergoeden. In totaal gaat het om een bedrag van bijna € 1100,-. De kantonrechter in Den Haag benadrukt in de uitspraak dat de sanctie op het overtreden van wettelijke regels door de telecomprovider ‘doeltreffend, evenredig en afschrikkend’ moet zijn. T-Mobile deed voorkomen dat de klant het toestel volledig gratis kreeg. In werkelijkheid was er sprake van koop op afbetaling en werd er een krediet verstrekt. Doordat T-Mobile de klant bovendien liet doorbetalen nadat het krediet al was afgelost, betaalde de klant veel te veel. T-Mobile handelde hiermee in strijd met de wet en moet daarom alle door de klant betaalde bedragen voor het toestel terugbetalen.

Het vonnis van de kantonrechter is in lijn met de eerdere uitspraken van de Hoge Raad en is daarmee geen verrassing. Directeur Stef Smit van ConsumentenClaim: “Op grond van deze uitspraak kunnen alle Nederlanders die de afgelopen jaren een abonnement met ‘gratis’ telefoon afsloten, aanspraak maken op terugbetaling van de volledige nieuwprijs van het toestel. Dat is zuur voor de telecomproviders, maar het is hun straf voor het jarenlang overtreden van de wet en het bewust verkeerd voorlichten van klanten.” De betreffende klant krijgt € 790,- vergoed voor zijn iPhone 5. Voor het blijven incasseren van termijnen nadat het krediet al was afgelost, moet T-Mobile nog eens bijna € 300,- vergoeden. Verder werd T-Mobile veroordeeld in de proceskosten. ConsumentenClaim werkt in de telefoonclaim samen met de Consumentenbond. Deelname aan de claim is nog steeds mogelijk.