Nieuwsarchief 2016

Beoordeling NS voortaan op basis van zitplaats 
NS wordt voortaan beoordeeld op de hoogte van de kans dat een reiziger daadwerkelijk kan zitten tijdens de spits. De OV-chipkaart maakt dit mogelijk doordat het objectiever en nauwkeurig data kan meten. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 13 december 2016

Recordaantal klachten NS tijdens nieuwe dienstregeling
Maandag 11 december ging de nieuwe dienstregeling van de NS in waar zo'n 700 meldingen op volgden. De NS spreekt zelf over de drukste ochtendspits op social media. Lees meer

Nu.nl, gepubliceerd op 12 december 2016

Honderden reizigers sturen klacht aan politici
ConsumentenClaim heeft al honderden reacties van treinreizigers binnen die hun ongenoegen uiten over hun (dagelijkse) treinreis in een mail aan politici. Lees meer

Metro, gepubliceerd op 3 november 2016

Kom in actie: schakel de politiek in
NS is eigendom van de Nederlandse Staat. Dit betekent dat via de politiek druk op NS kan worden uitgeoefend. Stuur daarom uw boodschap eventueel tezamen met foto's, filmpjes of een geluidfragment naar de politici waarvan u vindt dat ze in actie moeten komen. 

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 31 oktober 2016

NS-personeel in actie op maandag 31 oktober
Machinisten en conducteurs houden komende maandag een werkonderbreking op Amsterdam Centraal Station. Van 17.00 tot 19.00 uur beleggen ze een zogeheten groot werkoverleg, waarin ze praten over hun onvrede over verschillende onderwerpen.

ANWB, gepubliceerd op 28 oktober 2016

Regent klachten over nieuwe dienstregeling NS
11 december a.s. gaat de nieuwe dienstregeling van NS in. Reizigers en reizigersclubs hebben veel kritiek. 

Telegraaf, gepubliceerd op 18 oktober 2016

Prijzen treinkaartjes gaan omhoog
Doordat spoorbeheerder ProRail van zelfstandig BV naar een publieke organisatie wordt omgevormd, worden de treinkaartjes vele euro's duurder. 

Telegraaf, gepubliceerd op 4 oktober 2016

Instapzones bij NS
NS doet een proef met instapzones om te zorgen dat reizigers zich beter spreiden over de trein. Alleen moet de trein daar dan wel stoppen. Lees meer

Volkskrant, gepubliceerd 28 september 2016

Ook staan in nieuwe treinen
De nieuwe sprinter is gepresenteerd en het oude materiaal is opgeknapt. Toch hebben duizenden reizigers nog steeds geen zitplaats. Lees meer

AD, gepubliceerd op 15 september 2016

Luxe uit eten van claims NS-vertraging
Doordat een treinreiziger al tijden lang niet meer normaal kon dineren door vertragingen bij de NS besloot hij begin dit jaar dat hij zijn vrouw mee uit eten ging nemen van het geld dat hij ging declareren bij de NS. Het oorspronkelijke plan was om aan het einde van het jaar uit eten te gaan van dat geld, maar de vertragingen liepen zo op dat hij nu al genoeg geld binnen had voor een uitgebreid 7-gangenmenu in het luxe 2-sterrenrestaurant Parkheuvel te Rotterdam. Lees meer

AD, gepubliceerd op 7 juli 2016

Compensatie voor achterblijvende treinreizigers
Treinreizigers die door overvolle treinen achterblijven op het station krijgen geen vergoeding voor hun vertraging. ConsumentenClaim en de Maatschappij voor Beter OV vinden dit onacceptabel. Zij hebben bij staatssecretaris Dijksma een voorstel ingediend waarmee deze reizigers eenvoudig hun vertraging kunnen aantonen en claimen. Dit voorstel is doorgestuurd aan NS, maar deze weigert om het in te voeren. Dit terwijl onafhankelijke deskundigen bevestigen dat de voorgestelde oplossing goed uitvoerbaar is en op korte termijn kan worden ingevoerd. Lees meer

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 30 juni 2016

NS-Claim gaat door
ConsumentenClaim zet de miljoenenclaim tegen de NS door. Gesprekken over schadevergoeding voor gedupeerden worden binnenkort hervat. Lees meer

Volkskrant, gepubliceerd op 25 april 2016

Voldoende bewijsmateriaal NS-Claim
ConsumentenClaim heeft in twee weken tijd circa 4.000 foto's aan bewijsmateriaal ontvangen van treinreizigers waarop de overlast die zij dagelijks ervaren is vastgelegd. Lees meer en luister meer.

Metro, gepubliceerd op 4 april 2016

Treinreizigers uit overvolle trein gezet
Op 10 maart 2016 heeft een conducteur van de NS treinreizigers uit een overvolle sprinter bij station Almere Poort gezet. De conducteur gaf aan dat het onverantwoord was om met zoveel mensen door te rijden. Lees meer

NOS, gepubliceerd op 11 maart 2016

Foto's overvolle treinen stromen binnen

1van

EenVandaag, gepubliceerd op 7 maart 2016

ConsumentenClaim roept hulp treinreizigers in
ConsumentenClaim roept de hulp van treinreizigers in om bewijsmateriaal te verzamelen van overvolle treinen. Treinreizigers worden opgeroepen om de komende twee weken, van 7 t/m 18 maart 2016, foto’s te maken van hun treinrit. Door middel van aanééngesloten reeksen foto’s kan worden aangetoond dat het niet sporadisch druk is in de trein, maar dat het om een structureel probleem gaat. Het bewijsmateriaal wordt gebruikt in een mogelijk te starten rechtszaak tegen NS. Het aanleveren van beeldmateriaal kan via Twitter (#nsclaim), de Facebookpagina of de website van ConsumentenClaim.

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 7 maart 2016

Nieuwe koers van NS
NS heeft op dinsdag 1 maart 2016 haar nieuwe plannen bekendgemaakt. De nieuwe plannen van de NS krijgen al veel kritiek. ConsumentenClaim geeft commentaar in Nieuwsuur. Lees meer en kijk het terug. 

Nieuwsuur, gepubliceerd op 1 maart 2016

ConsumentenClaim eist compensatie voor overvolle treinen
ConsumentenClaim heeft vandaag namens 8.500 reizigers een claim ingediend bij NS en een ultimatum gesteld. De organisatie eist dat reizigers die hinder ondervinden van overvolle treinen een substantieel deel van hun reiskosten terugbetaald krijgen vanaf september 2015 tot het moment waarop de problemen zijn opgelost. Uit onderzoek van ConsumentenClaim blijkt dat NS al in 2014 wist dat er over de periode 2015-2017 een tekort aan treinen zou zijn. NS heeft onvoldoende maatregelen genomen om het materieeltekort op te vangen. Maatregelen die NS wel heeft genomen of waar NS nog mee bezig is, komen te laat. Ook zijn de problemen een gevolg van verwijtbaar handelen van NS in het Fyra-debacle. Hierdoor moesten treinstellen uit de strategische reserve worden ingezet voor de HSL. Lees meer

ConsumentenClaim, gepubliceerd op 25 februari 2016

Treinreizigers: maatregelen NS maken geen verschil tegen overvolle treinen
Volgens reizigers zitten de treinen nog steeds bomvol. Bijna 70 procent van de bij de NS-Claim aangesloten reizigers merkt niks van de maatregelen die zijn getroffen om de problemen rond de overvolle treinen op te lossen. Lees meer 
Lees hier het rapport met de resultaten.
 
AD, gepubliceerd op 5 februari 2016

NS-Claim nu ook voor werkgevers
Directeur Stef Smit licht de NS-Claim toe op BNR Nieuwsradio en kondigt hierbij aan de NS-Claim ook open te stellen voor werkgevers. Luister het hier terug

BNR Nieuwsradio, gepubliceerd op 21 januari 2016