Claim biologische ham AH afgehandeld Met Albert Heijn is een compensatieregeling getroffen voor consumenten die in de tweede helft van 2012 in haar winkels biologische ham hebben gekocht die mogelijk niet biologisch was vanwege fraude bij de leverancier. De overeengekomen compensatie bestaat uit toezending van een waardebon ter waarde van € 20,-.
De regeling geldt uitsluitend voor consumenten die zich vóór 31-12-2014 bij ConsumentenClaim hebben aangemeld. Aanmelden voor de regeling is niet meer mogelijk.
ConsumentenClaim, gepubliceerd op 8 april 2015
ConsumentenClaim stelt Albert Heijn aansprakelijk voor vleesfraude
Albert Heijn is door ConsumentenClaim aansprakelijk gesteld voor de fraude met biologische ham. In de periode juni tot en met oktober 2012 werd door toeleverancier VION/Encebe gewone ham omgekat tot biologische ham. Hierdoor belandden circa 100.000 pakjes frauduleuze ham in de winkels. Deze week werd VION door de tuchtrechter voor deze fraude veroordeeld. ConsumentenClaim is van mening dat klanten die zijn misleid hun geld moeten terugkrijgen. Lees meer
ConsumentenClaim, gepubliceerd op 17 april 2014
Uitspraak 15 april: € 15.000,- boete voor VION
De tuchtrechter in Zwolle bepaalde dinsdag 15 april 2014 dat VION (moederbedrijf van Encebe) een boete moet betalen van € 15.000,- voor het frauderen met vlees. Daarnaast kreeg ook het opslagbedrijf Diepop BV een boete opgelegd van € 2.500,-. De tuchtrechter verweet het opslagbedrijf dat zij onvoldoende toezicht heeft gehouden op het vlees. Op deze plek werd het vlees voorzien van andere stickers. Lees meer
Nu.nl, gepubliceerd op 15 april 2014
Zitting 25 maart
Skal Biocontrole is toezichthouder in deze kwestie. Op 25 maart 2014 vond er een tuchtrechtelijke zitting plaats omtrent de overtreding van Encebe. De toezichthouder eist de hoogst mogelijke boete van ruim € 20.000,-. Dit schreef De Telegraaf op de dag van de zitting. Naar verwachting volgt de uitspraak drie weken later. Lees meer
Skal, gepubliceerd op 25 maart 2014